Jak stać się cenionym ekspertem w 3 tygodnie?

Żyjemy w rzeczywistości wizerunku, który obok realnych umiejętności, w ogromnym zakresie decyduje o Twoim sukcesie bądź porażce w rozwoju kariery oraz biznesu. Obecnie, konieczność posiadania odpowiedniej marki osobistej jest szczególnie widoczna w show-biznesie, polityce oraz na rynku eksperckim, jednak futurologowie przewidują, że w przeciągu kilku najbliższych dekad wizerunek nabierze dla większości z nas szczególnego znaczenia i niemal każdy będzie od czasu do czasu korzystał z usług personalnego kreatora wizerunku.

Na postawie wizerunku zleceniodawcy oceniają Twój profesjonalizm, od niego zależy czy będą gotowi zapłacić Ci za usługę tysiąc czy może dziesięć tysięcy złotych, czy media cytują Twoje wypowiedzi, a klienci obdarzają Cię zaufaniem i chętnie korzystają z Twoich usług. Właściwie wypracowana marka osobista pomoże Ci wyróżnić się na tle innych specjalistów, firm i produktów, ułatwi rekrutacje i nawiązywanie relacji biznesowych.

Etyka

Strategia, którą poznasz może wywołać w Tobie mieszane uczucia. Moją intencją nie jest skłanianie Ciebie do manipulacji, a jedynie przedstawienie praw rządzących wizerunkiem po to, abyś:

  1. świadomie i odpowiedzialnie używał tej dźwigni,
    budując swój biznes w oparciu o spójną komunikację,
  2. rozumiejąc mechanizmy wizerunku potrafił realnie
    oceniać produkty, usługi, przedsiębiorstwa i kontrahentów.

Wizerunek jest jednym z praw społeczeństwa informacyjnego, w którym żyjemy. Przychodzi mi na myśl porównanie do grawitacji lub pór roku – takie są prawa natury. Nie dyskutujemy z prawami natury, a ewentualnie ze sposobem ich zastosowania.

Wizerunek sam w sobie jest neutralny, jest nieuchronnym wynikiem komunikacji. Oznacza to, iż budujesz w czyichś oczach pewien obraz na swój temat bez względu na to czy chcesz tego, czy też nie.

Jak „stać się ekspertem” w 3 tygodnie?

Strategia, którą Ci za chwilę przedstawię pomogła pewnej kobiecie w przeciągu 3 tygodni stać się cenionym ekspertem w zakresie relacji, dzięki czemu zaczęła doradzać menadżerom największych amerykańskich korporacji z listy Fortune 500. Oczywiście posiadała ona wcześniej bogate doświadczenie i wiedzę w swojej dziedzinie, jednak nie otrzymywała najbardziej lukratywnych kontraktów, gdyż nie była postrzegana jako ekspert.

Istnieje ogromna różnica między byciem ekspertem, a byciem postrzeganym jako ekspert i bezpośrednio przekłada się ona na Twoje wynagrodzenie. Tak jak amator może być postrzegany za eksperta i zarabiać duże pieniądze na swoich wątpliwych umiejętnościach, tak ekspert może mieć problem z pozyskiwaniem zleceń z powodu słabej marki osobistej.

Największe pieniądze robisz, gdy jesteś postrzegany jako ekspert.

Abyś został postrzegany jako ekspert w swojej branży wykonaj następujące kroki:

  1. Wstąp do 2-3 poważnie brzmiących organizacji branżowych.
    Dobrze jest jeśli mają swoje dobrze-wyglądające logo, ale najważniejsze jest, aby nazwy brzmiały poważnie; reszta nie ma większego znaczenia. Wstęp do nich może być darmowy lub płatny. Jeśli nie znajdziesz takich w Google warto poszukać ich na Goldenline i LinkedIn.
  2. Przeczytaj 3 bestsellerowe książki w swojej dziedzinie i sporządź z nich notatki.
    Na ich podstawie będziesz mógł przygotować swoje szkolenia, wystąpienia oraz artykuły.
  3. Poprowadź jeden darmowy wykład lub szkolenie na uczelni.
    Możesz zabrać się za to na dwa sposoby:

    1. Zgłaszając się do rektora i powołując się na członkostwo w dobrze brzmiących organizacjach branżowych, aby uzyskać zgodę na prowadzenie wykładu oraz salę. Następnie wywiesić plakaty, aby zebrać publiczność.
    2. Skontaktować się z pokrewnym tematycznie kołem naukowym, które zadba o promocje wydarzenia w swoim własnym zakresie (w branży rozwoju osobistego polecam prężnie działające koło SKN NLP przy Szkole Głównej Handlowej w Warszawie).

    Z wykładu zbierz kilka fotografii jako dowód, koniecznie z widoczną publiką.
    Duża grupa robi duże wrażenie, a o taką łatwo wśród studentów.

  4. Poprowadź darmowe szkolenie w oddziałach 2 znanych firm.
    Powołaj się na swój wykład i na fakt, że jesteś członkiem poważnie brzmiących organizacji. Podkreśl, że chcesz zdobyć dodatkowe doświadczenie po za środowiskiem akademickim i że podczas swojego wykładu nie będziesz sprzedawał ani reklamował żadnych swoich produktów.
    Nagrywaj całe swoje szkolenie. Będziesz mógł je sprzedawać jako osobny produkt, co niekoniecznie przełoży się na duże zyski, ale piraci internetowi zadbają o to, abyś stał się rozpoznawalny wśród sporej ilości zainteresowanych, co ma duże znaczenie, jeśli zamierzasz prowadzić szkolenia otwarte.
  5. Zaproponuj trzem czasopismom branżowym napisanie 1-2 artykułów.
    Powołaj się na fakt, iż należysz do poważnie brzmiących organizacji branżowych, wykładałeś na uczelni i prowadziłeś szkolenia dla znanych firm.
Teraz jesteś wiarygodnym, znanym ekspertem w swojej dziedzinie:
wykładałeś na uniwersytecie, szkoliłeś pracowników znanych firm i pisałeś artykuły branżowe.

Od dziś Twoje usługi mogą być znacznie droższe.

Powyższa strategia znakomicie obrazuje mechanizmy rządzące wizerunkiem na podstawowym poziomie. Zaawansowane aspekty budowy wizerunku, dzięki którym będziesz mógł zbudować strategie dopasowaną do swoich potrzeb, przedstawię Ci w następnym artykule.

Czym jest wizerunek?

Czym więc jest wizerunek? W dużym uproszczeniu:

Wizerunek to uogólniony zestaw skojarzeń o danej osobie bądź firmie.
Słowo „uogólniony” jest tutaj kluczem, ponieważ odpowiednio dobierając i komunikując fakty do budowy skojarzeń na temat swojej firmy lub osoby możesz w niezwykle prosty – i w zasadzie zgodny z prawdą – sposób kreować swój wizerunek.
Stylizacja nie jest wizerunkiem.

Właściwa stylizacja może wzmacniać wizerunek i jest jednym z wielu narzędzi jego kształtowania, jednak nie jest tożsama z samym wizerunkiem. Wszak po Świecie chodzi wielu sprzedawców ubranych na poziomie nie jednego menadżera, choć ich wizerunek nie jest specjalnie bliski wizerunkowi biznesmena.

Reasumując

Swoją efektywność komunikacja za pomocą wizerunku zawdzięcza ogromnej ilości informacji docierającej do przeciętnego człowieka oraz nieustannie rosnącej ilości produktów, usług i marek na rynku. Podejmowanie w ten sposób decyzji pozwala zminimalizować ryzyko np. zakupu danego produktu lub usługi, bez poświęcania znacznej ilości czasu na zbieranie, porównywanie i podsumowywanie dostępnych danych.

Futurologowie przewidują, że w przeciągu najbliższych kilku dekad zwiększy się znaczenie umiejętności kreowania wizerunku oraz zapotrzebowanie na budowę marki osobistej, w związku z czym powstanie nowy, niezwykle dochodowy zawód personalnego kreatora wizerunku.

Własna marka będzie miała znaczący wpływ na rozwój kariery zawodowej w większości branż. Już teraz obserwuje się rosnące zapotrzebowanie na usługi personal brandingu wśród menadżerów, pracowników naukowych, detektywów…

Ostatecznie wizerunek staje się po prostu jednym z poziomów komunikacji, z którego korzystamy i będziemy korzystać coraz częściej.

  • Hehe, strategia wzięta z książki Tima Ferrisa „4-tygodniowy tydzień pracy” i przełożona na polski ;)

  • To jest bardziej strategia na szybkie zdobycie zaufania, a nie stanie się prawdziwym ekspertem, ale warto skorzystać z tych porad.